تعرفه کارشناسی نقشه برداری

تعرفه کارشناسی نقشه برداری

نقشه یو تی ام از جانب سازمان ها و ادارات مختلف در خواست می شود. در واقع این نقشه تهیه می شود تا اطلاعاتی از ملک حاصل شود. این اطلاعات شامل مساحت، ابعاد، موقعیت دقیق ملک می باشد.

به عنوان مثال یکی از اداراتی که تهیه نقشه یو تی ام را همواره در خواست می کند اداره ثبت اسناد است. در واقع به جهت تبدیل سند قدیمی به سند تک برگی، برای اخذ سند رسمی ملک قولنامه ای، همچنین برای تصحیح سند ملک و .. این نقشه در خواست می شود. تا با تهیه این نقشه اطلاعات فنی ملک معلوم گردد. تعرفه کارشناسی نقشه برداری هر ساله توسط سازمان نقشه برداری تعیین می شود.

برای انجام نقشه برداری و تهیه نقشه یو تی ام با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی در نتیجه این نقشه با دقت و کیفیت بالایی حاصل می شود. برای تهیه این نقشه از تجهیزات نقشه بردار دقیق و تخصصی استفاده می شود. این متخصص از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد و بعد از برداشت زمینی در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. نقشه تهیه شده مهر و امضا شده قابل ارائه به ارگان های مختلف خواهد بود.

نقشه یو تی ام چیست؟

برای بسیاری از اهداف همچون اخذ جواز ساخت، تجمیع پلاک ثبتی، تفکیک و افراز و .. لازم است نقشه یو تی ام تهیه شود. نقشه یو تی ام نقشه ای با سیستم مختصات منحصر به فرد یو تی ام است. این نقشه نقشه ای با مختصات جهانی است و با تهیه آن موقعیت دقیق هر نقطه با دقت بالا معلوم می شود.

برای تهیه این نقشه دو روش وجود دارد:1 استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه 2 استفاده از دوربین توتال استیشن

برای تهیه این نقشه می توان به یک فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

مزایای تهیه نقشه یو تی ام

  • قرار گرفتن ملک در موقعیت حقیقی خود
  • سیستم یکپارچه تعیین موقعیت
  • مکانیابی ملک به راحتی و با دقت بالا ممکن خواهد بود
  • آسانی در تعیین موقعیت پلاک ثبتی
  • جلوگیری از بروز اختلافات بیت املاک مجاور
  • تهیه نقشه جامع پلاک های ثبتی یک بخش و منطقه در یک سیستم جامع و همگانی
  • استفاده از سامانه های جی آی اس جهت اتصال داده های توصیفی و مکانی

شیوه تخصصی تهیه نقشه یو تی ام

برای تهیه نقشه یو تی ام ابتدا برداشت زمینی انجام می شود. در ادامه با اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. برداشت زمینی با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه انجام می شود. بعد از برداشت مختصات یو تی ام کنج ها سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. در نتیجه این نقشه با دقت بالا تهیه می شود. مهر و امضای کارشناس به این نقشه اعتبار می بخشد و قابل ارائه به ادارات مختلف خواهد کرد.

تعرفه کارشناسی نقشه برداری

نقشه یو تی ام برای شهرداری

به طور کلی پیش از اینکه عملیات ساخت و ساز در ملک و یا بازسازی بنا انجام شود. لازم است از شهرداری جواز ساخت اخذ گردد. بدون اخذ این جواز انجام ساخت و ساز ملک به صورت قانونی ممکن نیست و مراجع قضایی از انجام ساخت و ساز جلوگیری می کنند.

برای اخذ جواز ساخت می بایست مدارک مورد در خواست شهرداری فراهم شود. و به شهرداری ارائه گردد تا شهرداری این جواز را صادر نماید. نقشه یو تی ام دو هزارم از جمله مدارک در خواستی شهرداری می باشد.

این نقشه امروزه از جانب بسیاری از ادارات و سازمان ها از مالکین درخواست می شود. با تهیه این نقشه موقعیت ملک با مختصات منحصر به فرد حاصل می شود. به طوری که با این موقعیت ملکی وجود ندارد.

کارشناس رسمی دادگستری فرد متخصصی است که می تواند با دقت بالا این نقشه را تهیه نماید. و برخلاف افراد غیر متخصص که از تجهیزاتی مانند جی پی اس دستی که دقت پایینی دارد استفاده می کنند. این کارشناس از جی پی اس دو یا سه فرکانسه بهره می گیرد تا در نتیجه مختصات یو تی ام گوشه های ملک با دقت بالا برداشت شود.  در ادامه نقشه یو تی ام ترسیم می شود و قابل ارائه به شهرداری خواهد بود.

نقشه یو تی ام کارشناس رسمی دادگستری

یو تی ام مختصات جهانی می باشد و به معنی موقعیت دقیق بر روی کره زمین می باشد. با تهیه نقشه یو تی ام برای ملک موقعیت منحصر به فرد ملک حاصل می شود و همچنین ابعاد و مساحت ملک نیز مشخص می شود.

ادارات و ارگان های مختلفی امروزه با توجه به نیاز خود نقشه یو تی ام را از مالکین در خواست می کنند. اداره ثبت اسناد یکی از این ادارات می باشد در واقع اداره ثبت اسناد به منظور صدور سند تک برگ نقشه یو تی ام را از متقاضیان اخذ سند تک برگ در خواست خواهد کرد. با تهیه این نقشه اطلاعات فنی ملک حاصل می شود و در سند درج می گردد.

برای تهیه این نقشه حتما به فرد متخصص و با تجربه ای مراجعه نمایید. در واقع ملاک تهیه این نقشه بایستی دقت و کیفیت این نقشه باشد. برخی از افراد بی توجه به این مسئله تهیه نقشه یو تی ام را به شخاص غیر متخصص می سپارند. در حقیقت ملاک تهیه این نقشه را هزینه تهیه نقشه یوتی ام قرار می دهند. برای تهیه این نقشه مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد.

یکی از روش هایی که کارشناس برای تهیه نقشه یو تی ام بهره می گیرد. تا این نقشه را به صورت استاندارد تهیه کند استفاده از دوربین توتال استیشن می باشد. کارشناس بعد از برداشت زمینی سپس نقشه یو تی ام را ترسیم خواهد کرد. و سپس بر روی نقشه هوایی یک دو هزارم جانمایی خواهد کرد تا مختصات یو تی ام گوشه های ملک معلوم گردد. تعرفه کارشناسی نقشه برداری را هر ساله سازمان نقشه برداری معین می کند و این تعرفه با توجه به عواملی تغییر می کند. این عوامل شامل مساحت، ابعاد، موقعیت قرار گیری ملک، تعداد شکستگی های ملک و .. می باشد.

نقشه یو تی ام کارشناس رسمی دادگستری

نقشه یو تی ام کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد رأی: 2

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما