تفسیر عکس هوایی کشاورزی

تفسیر عکس هوایی کشاورزی

اخیرا با توجه به تعارض هایی که به حدود اربعه اراضی ملی می شود به جهت حفظ اراضی دولت به این موضوع توجه خاصی نشان می دهد.

در واقع هر زمینی که شکل طبیعی داشته باشد و هیچ نوع دخالت انسانی در آن انجام نگرفته باشد ملی می باشد. اما در صورتی که در اراضی اقدامی انسانی انجام شده باشد اراضی احیا شده خواهد بود.

ممکن است فردی متوجه شود که اراضی اش از جانب دولت ملی اعلام شده است. پس گرفتن اراضی که ملی اعلام شده است از دولت و خارج کردن اراضی  از لیست اراضی ملی پروسه پیچیده ای دارد و فنی و زمان بر است. به جهت حفظ اراضی که ملی اعلام شده است لازم است سابقه احیا در اراضی بررسی شود. برای بررسی سابقه احیا انجام تفسیر عکس هوایی ضروری است.

برای انجام تفسیر عکس هوایی کشاورزی لازم است به یک فرد متخصصی با تجربه مراجعه شود. فردی که قادر است تفسیر عکس هوایی را به خوبی انجام دهد. و در نتیجه سابقه احیا را در اراضی معلوم نماید کارشناس رسمی دادگستری می باشد.

برای انجام تفسیر عکس هوایی کارشناس در ابتدا عکس هوایی پوشش دار را از سازمان نقشه برداری و یا سازمان جغرافیایی با توجه به موقعیت و سال عکسبرداری اخذ خواهد کرد. در ادامه بعد از تهیه عکس هوایی پوشش دار تفسیر عکس هوایی انجام می شود. کارشناس برای انجام تفسیر عکس هوایی از تجهیازت مخصوص استفاده خواهد کرد. در نتیجه با تشخیص نوع اراضی یک گزارش از تفسیر عکس هوایی تهیه و مهر و امضا خواهد شد. و قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود.

منظور از اراضی ملی چیست؟

اراضی ملی زمین هایی هستند که در اختیار دولت می باشد و متعلق به دولت است. این اراضی معمولا در خارج از شهر قرار دارند. تعارض به این اراضی مجاز نمی باشد. تشخیص اراضی ملی از مستثنیات اهمیت بالایی دارد. دولت همواره در تلاش است این اراضی را شاسایی و تصاحب نماید. در صورت ملی اعلام شدن اراضی مالکین اراضی می توانند با ارائه مدارکی اراضی خود را حفظ نمایند. این امر با تفسیر عکس هوایی ممکن خواهد بود که در ادامه به آن می پردازیم.

تفسیر عکس هوایی چیست؟

به شناسایی و ارزیابی عوارض ثبتی در لحظه عکس برداری از سطح زمین و بررسی و تطبیق آن با وضع موجود گفته می شود. مفسر عکس هوایی با تجربه و دانش خود و به کمک تجهیزاتی همچون استریوسکوپ تفسیر عکس هوایی را انجام خواهد داد. از جمله کاربرد های مهم تفسیر عکس هوایی تهیه تامین دلیل تخصصی می باشد.

به جهت انجام تفسیر عکس هوایی می توان به یک فرد متخصص و با تجربه ای همچون کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود. گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه شده توسط این متخصص معتبر می باشد. تفسیر عکس هوایی با استفاده از استریویکوپ ونرم افزار های تفسیر عکس هوایی انجام می شود. برخی از نرم  افزار های تفسیر عکس هوایی LPS،ERDAS و .. می باشد. برای انجام تفسیر عکس هوایی با استریوسکوپ از روش برجسته بینی استفاده می شود. کارشناس با استفاده از زوج عکس پوشش دار تفسیر عکس هوایی را انجام خواهد داد.

تهیه عکس هوایی

تفسیر و بررسی عکس هوایی کاربرد های زیادی در امور مختلف به خصوص امور ملکی دارد. در صورتی که به تفسیر و بررسی عکس هوایی احتیاج پیدا کردید به فردی متخصص مراجعه نمایید. برای انجام تفسیر عکس هوایی لازم است عکس هوایی تهیه شود.

سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی وظیفه اخذ عکس هوایی را در کشور بر عهده دارند. این سازمان ها عکس هوایی پوشش دار را از تمامی مناطق کشور در اختیار دارند. در نتیجه با توجه به منطقه ای که ملک در آن قرار گرفته است و سال عکسبرداری عکس هوایی قابل تهیه خواهد بود.

هزینه تفسیر عکس هوایی

هزینه تفسیر عکس هوایی با توجه به پارامتر هایی تعیین می شود. این پارامتر ها شامل:

  • هزینه ثابت تفسیر عکس هوایی: بر طبق تعرفه تفسیر عکس هوایی یک هزینه ثابت دارد. این هزینه با هزینه متغیر جمع می شود.
  • سال عکسبرداری: به ازای هر سال اضافه شده هزینه تفسیر عکس هوایی اضافه می شود.
  • مساحت محدوده عکس هوایی: هر چه مساحت محدوده عکسبرداری بیشتر باشد زحمت کار تفسیر عکس هوایی افزایش می یابد در نتیجه هزینه آن افزایش می یابد.

کاربرد های تفسیر عکس هوایی

امور نظامی: یکی از کاربرد های تفسیر عکس هوایی امور نظامی است. در اوایل جنگ جهانی دوم از تفسیر عکس هوایی به جهت شناسایی موقعیت دشمن، نحوه آرایش سربازان و .. استفاده شد.

امور دادگاهی: مهم ترین کاربرد عکس هوایی در امور حقوقی و قضایی است. امروزه با توجه به اختلافات ملکی بسیاری که به وجود می آید تفسیر عکس هوایی اهمیت می یابد.

تهیه نقشه از مناطق بزرگ: تهیه نقشه از مناطق بزرگ که نقشه برداری زمینی را سخت می کند با استفاده از تفسیر عکس هوایی ممکن می باشد.

تهیه تامین دلیل اراضی ملی اعلام شده

در صورتی که فردی متوجه گردد که اراضی اش را دولت ملی اعلام کرده است. همین امر سبب به وجود آمدن اختلافاتی می شود. برای حل این اختلافات لازم است تامین دلیلی را تهیه نمود و به مراجع قضایی ارائه داد. در واقع لارم است سابقه احیا در اراضی با انجام تفسیر عکس هوایی بررسی شود.

برای انجام تفسیر عکس هوایی لازم است به فردی متخصص و با تجربه در امور تفسیر عکس هوایی مراجعه نمود. این متخصص همان کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می باشد. برای انجام تفسیر عکس هوایی کشاورزی ابتدا لازم است عکس هوایی پوشش دار قدیمی تهیه شود. تهیه این عکس ها با مراجعه به سازمان نقشه برداری و جغرافیایی ممکن است. در واقع سازمان نقشه برداری عکس هوایی پوشش دار را در دوره های مختلف به صورت قائم از تمام سطح کشور اخذ می کند. و سپس به صورت آرشیوی از این عکس ها نگهداری می کند.

در مرحله بعد از تهیه عکس هوایی در ادامه تفسیر عکس هوایی با استفاده از استریوسکوپ انجام خواهد شد. و در نتیجه تمامی اطلاعات لازم از عکس هوایی استخراج می گردد. در ادامه بعد از معلوم شدن سابقه احیا در اراضی سپس یک گزارش از تفسیر عکس هوایی تهیه می گردد.

تهیه تامین دلیل اراضی ملی اعلام شده

تهیه تامین دلیل اراضی ملی اعلام شده

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما