دفتر فنی تهیه و طراحی نقشه های utm یو تی ام

دفتر فنی تهیه و طراحی نقشه های utm یو تی ام

با تهیه نقشه یو تی ام اطلاعات مکانی ملک با دقت بالا حاصل می شود. این نقشه از جانب سازمان ها و ادارات مختلف ممکن است در خواست گردد. در واقع سازمانی مانند شهرداری برای پی بردن به موقعیت دقیق املاک، ادارات برق و گاز به منظور پی بردن به موقعیت مکانی مشترک خود، اداره ثبت اسناد به منظور پی بردن به تمامی اطلاعات مکانی ملک برای اخذ سند تک برگ و .. این نقشه را از مالکین در خواست خواهند کرد. این نقشه معمولا از عرصه ملک در خواست می گردد. برای اینکه بتوان این نقشه را تهیه کرد لازم است به دفتر فنی تهیه و طراحی نقشه های utm یو تی ام مراجعه نمود. در واقع کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این نقشه را با کیفیت بالا تهیه کند.

این متخصص از دو روش مختلف ممکن است برای تهیه این نقشه استفاده کند یکی از این روش ها استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه می باشد تا در نتیجه مختصات یو تی ام کنج ها با دقت بالا برداشت گردد. در ادامه با استفاده از نرم افزاری همانند اتوکد ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود.

نقشه UTM

نقشه یو تی ام در حوزه املاک کاربرد دارد. این نقشه حاوی مختصاتی می باشد که موقعیت جغرافیایی نقاط مختلف را معلوم می نماید. تهیه نقشه به کمک دوربین نقشه برداری و دستگاه جی پی اس قابل تهیه می باشد. با تهیه نقشه utm برای ملک ابعاد، مساحت و موقعیت دقیق ملک معلوم می شود. برای تهیه این نقشه مراجعه به فردی متخصص و مورد اعتمادی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد.

کاربرد نقشه یو تی ام

نقشه کاربرد های بسیاری در حوزه املاک دارد. در واقع این نقشه از جانب ادارات و سازمان های مختلف در خواست می شود. از جمله این ادارات شامل اداره ثبت اسناد، شهرداری، اداره منابع طبیعی، اداره گاز و برق و .. می باشد. از جمله کاربرد نقشه UTM در این ادارات شامل موارد زیر است:

  • درخواست تهیه نقشه توسط اداره ثبت اسناد و مدارک: این اداره به جهت تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ ، برای تصحیح سند ملک، تفکیک یا ادغام سند، صدور سند تک برگ برای ملک قولنامه ای این نقشه را با دقت بالا و فرمت استاندارد در خواست خواهد کرد.
  • در خواست تهیه نقشه توسط شهردای: شهرداری نیز به دلایل مختلف از جمله صدور جواز ساخت برای املاک، تعیین دقیق میزان عقب رفتگی، بررسی دقیق ملک نسبت به طرح های توسعه شهرداری این نقشه را با فرمت خاص و دقت بالا در خواست خواهد کرد.
  • در خواست تهیه نقشه UTM شورای حل اختلاف: در واقع ممکن است اختلافات ملکی به وجود آید. از جمله این اختلافات بر سر حدود و مرز ها می باشد. در واقع با به هم ریختن مرز ها اختلافاتی بین مالکین املاک مجاور به وجود می آید. برای حل این اختلافات مدارکی در خواست می شود. از جمله این مدارک نقشه می باشد.

دفتر فنی تهیه و طراحی نقشه های utm یو تی ام

چه افرادی صلاحیت تهیه نقشه utm را دارند؟

تهیه نقشه utm می بایست توسط متخصصین نقشه برداری انجام شود. تا در نتیجه این نقشه با دقت بالا تهیه شود و مورد قبول ادارات قرار بگیرند. افرادی که صلاحیت تهیه نقشه را دارند شامل:

  • کارشناسان رسمی دادگستری رشته نقشه برداری
  • کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور ثبتی
  • مهندسان نقشه بردار دارای تاییدیه نظام کاردانی
  • مهندسان نقشه بردار دارای تاییدیه نظام مهندسی

همچنین لازم به ذکر است که ادارات این نقشه را تنها با مهر و امضای این افراد متخصص قبول خواهد کرد. زیرا تنها این افراد می توانند این نقشه را با دقت بالا تهیه نمایند.

مدت زمان تهیه نقشه یو تی ام و هزینه تهیه آن

به طور کلی زمان دقیق و معلومی را نمی توان برای تهیه نقشه مشخص کرد. تهیه این نقشه به عوامل مختلفی همچون مساحت ملک، مرز های نا منظم و .. بستگی دارد. هر چه متراژ ملک بالا تر باشد در نتیجه زمان تهیه این نقشه نیز افزایش می یابد. همچنین متخصصی که این نقشه را تهیه می کند و تجهیزات نقشه برداری به کار رفته برای تهیه این نقشه نیز در تعیین زمان تهیه نقشه utm موثر می باشد. هزینه تهیه نقشه utm با توجه به تعرفه ای مشخص می شود. و سازمان نقشه برداری هر ساله مقدار آن را اعلام خواهد کرد.

تهیه نقشه utm برای اداره ثبت اسناد

برای اخذ سند مالکیت لازم است به اداره ثبت اسناد مراجعه کرد. در واقع به جهت تبدیل سند قدیمی ملک به سند تک برگ مراجعه به این اداره لازم و ضروری می باشد. برای این تبدیل لازم است مدارکی را از جمله نقشه utm تهیه کرد. این نقشه را تنها با مراجعه به یک متخصص می توان تهیه نمود دلیل در خواست این نقشه این است که اطلاعات مکانی ملک با دقت بالا حاصل شود. زیرا در گذشته ابزار های دقیق و پیشرفته امروزی وجود نداشت و این اطلاعات به دست نمی آمد. و در اسناد قدیمی درج نمی شد.

برای تهیه نقشه می بایست به دفتر فنی تهیه و طراحی نقشه های utm یو تی ام مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این نقشه را با دقت و کیفیت بالا تهیه نماید. این فرد متخصص به منظور تهیه نقشه  از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد. و برداشت مختصات یو تی ام را از کنج ها انجام خواهد داد. در ادامه ترسیم نقشه utm با توجه به برداشت های انجام شده با استفاده از نرم افزاری همانند اتوکد انجام می شود. با ترسیم این نقشه اطلاعات فنی ملک با دقتی بالا حاصل می شود. در نتیجه نقشه تهیه شده به اداره ثبت اسناد ارائه می شود. و سند تک برگ برای ملک صادر می شود.

تهیه نقشه utm برای اداره ثبت اسناد

تهیه نقشه utm برای اداره ثبت اسناد

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما