سایت عکس هوایی

سایت عکس هوایی

به طور کلی  یکی از مواقعی که انجام تفسیر و بررسی عکس هوایی لازم است. زمانی است اراضی ملی اعلام شود. تا در واقع ممکن است دولت یکسری اراضی را ملی اعلام نماید. در این صورت مالکین این اراضی اگر که به این رای دولت اعتراض داشته باشند. می توانند اعتراض خود را ثبت کنند. و در مراجع قضایی پرونده تشکیل دهند. در نتیجه لازم است این اشخاص مدارکی را به عنوان تامین دلیل تهیه نمایند. تا در نتیجه حفظ اراضی ممکن باشد.

در واقع لازم است مدرکی که نشان دهنده سابقه احیا باشد تهیه شود. برای تهیه این مدرک انجام تفسیر عکس هوایی ضروری است.

تفسیر عکس هوایی توسط فردی مانند کارشناس رسمی قابل انجام می باشد. در واقع کارشناس رسمی دادگستری فرد متخصص و مورد اعتمادی می باشد. که در صورت تهیه مدارک توسط این متخصص، مدارک مورد قبول مراجع قضایی قرار خواهد گرفت. این متخصص ابتدا تهیه عکس هوایی را از سایت عکس هوایی انجام خواهد داد.

تفسیر عکس هوایی

تفسیر عکس هوایی به جهت تشخیص عوارض، استخراج اطلاعات و شناسایی عوارض انجام می شود. همچنین برای تشخیص حدود اراضی نیز تفسیر و بررسی عکس هوایی انجام می شود. تفسیر و بررسی عکس هوایی کاربرد های زیادی در امور مختلف دارد. از جمله کاربردهای تفسیر عکس هوایی تهیه تامین دلیل برای حل اختلافات ملکی، تشخیص اراضی ملی، تشخیص اراضی موات و غیر موات ، جانمایی ملک و .. می باشد. برای انجام تفسیر عکس هوایی مراجعه به یک فرد زبده و متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری است. این متخصص برای شناسایی عوارض از معیار های مختلفی استفاده خواهد کرد. به جهت انجام تفسیر عکس هوایی به مقیاس، سال عکسبرداری و زمان عکس برداری توجه می شود.

تاریخچه عکس هوایی در کشور

از دهه 30 تا کنون به منظور ومقاصد مختلف عکس برداری های موردی نیز از مناطق مختلف ایران نیز صورت گرفته است که برخی از آن ها در دسترس عموم و قابل تهیه می باشند.

اولین پروژه عکسبرداری از کشور سال 1955 آغاز شد. در واقع شرکت های آمریکایی عکسبرداری از کشور ما را آغاز کردند و به مدت سه سال عکسبرداری هوایی را از شهر های مهم ایران انجام دادند. عکس هوایی با مقیاس 1:50000  اخذ گردید.

مرحله بعدی عکسبرداری برداشت با مقیاس 1:20000  انجام شد و در این مرحله تمام کشور عکسبرداری شد. این پروژه از سال 1343 آغاز شد و تا 1353 ادامه یافت و تنها از جنگل های شمال کشور عکسبرداری انجام نشد.

مرحله سوم عکسبرداری، در دهه 70 انجام شد. در این مرحله عکسبرداری از مناطق جنگلی شمال انجام شد.

چگونگی تهیه عکس هوایی

امروزه عکس هوایی در کشور ما توسط سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی اخذ می شود. در واقع این سازمان ها وظیفه اخذ عکس هوایی و حفظ و نگهداری از آن را دارند. در صورت نیاز به تفسیر عکس هوایی لازم است عکس هوایی از این سازمان ها با توجه به سال و موقعیت عکسبرداری تهیه شود.

تفسیر عکس هوایی را به چه کسی بسپاریم؟

تفسیر و بررسی عکس هوایی معمولا به جهت امور حقوقی ملک انجام می شود در نتیجه لازم است تفسیر عکس هوایی توسط یک فرد زبده و مورد اعتبار و اطمینانی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود تا در نتیجه مدارک تهیه شده از عکس هوایی مهر و امضا شده مورد پذیرش قرار بگیرد.

سایت عکس هوایی

کاربرد تفسیر عکس هوایی

تفسیر عکس هوایی در امور مختلف کاربرد دارد از جمله کاربرد های تفسیر عکس هوایی شامل موارد زیر است:

  • کاربرد نظامی: از اولین کاربرد های تفسیر عکس هوایی است و با انجام آن موقعیت دشمن و تعداد سربازان و تجهیزات آن ها سنجش می شود.
  • حل اختلافات ملکی: این مورد یکی از مهم ترین کاربرد های تفسیر عکس هوایی می باشد در واقع ممکن است اراضی ملی اعلام شود و یک طرف اختلاف کشاورز باشد و طرف دیگر اداره منابع طبیعی باشد در نتیجه با انجام تفسیر عکس هوایی سابقه احیا در اراضی معلوم می شود و اختلافات حل می شود.
  • زیست و زمین شناسی: با انجام تفسیر عکس هوای تغییرات زمین و پوشش گیاهی سنجش می شود

تفسیر عکس هوایی برای حل اختلافات ملکی

در واقع یکی از مواقعی که انجام تفسیر عکس هوایی ضروری است زمانی است که اشخاص به اختلافات ملکی بر بخورند. در واقع به جهت حل اختلافات مربوط به حدود و مرز ها و همچنین زمانی که اراضی ملی اعلام شود در نتیجه انجام تفسیر عکس هوایی ضروری خواهد بود. با انجام تفسیر عکس هوایی بررسی سابقه احیا و تشخیص حدود قدیمی ملک ممکن خواهد بود و در نتیجه با انجام تفسیر عکس هوایی تامین دلیلی تهیه می شود و حل اختلافات ملکی ممکن خواهد بود.

تفسیر عکس هوایی اراضی ملی

به طور کلی در صورتی که دولت اراضی اشخاص را ملی تشخیص دهد اراضی را تصاحب خواهد کرد. معمولا اراضی که برای مدتی رها شده اند و کشاورزی در آن انجام نگرفته است، ملی اعلام می شود.

در اراضی ملی سابقه احیا و کشاورزی وجود ندارد و در حال حاضر نیز زراعت در آن انجام نمی شود و بدون دخالت انسانی شکل طبیعی خود را حفظ نموده است. و در صورتی که اراضی ملی اعلام شود در نتیجه افراد می توانند به این رای اعتراض کنند برای اعتراض به ملی اعلام شدن اراضی لازم است پرونده ای در مراجع قضایی تشکیل شود و مدارکی به عنوان تامین دلیل تهیه شود. در واقع می بایست سابقه احیا در اراضی بررسی شود.

به جهت تهیه تامین دلیل مراجعه به یک فرد متخصص ضروری خواهد بود در نتیجه با مراجعه به فردی مانند کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می توان این تامین دلیل را تهیه نمود.

تفسیر عکس هوایی به این صورت انجام می شود که ابتدا کارشناس عکس هوایی پوشش دار را از ملک تهیه خواهد کرد و سپس تفسیر عکس هوایی را با دقت و توجه بالا انجام خواهد داد. در ادامه کارشناس با تشخیص نشانه ای از زراعی بودن اراضی به نوع اراضی پی خواهد برد و سپس گزارش تفسیر عکس هوایی را تهیه خواهد کرد و آن را مهر و امضا خواهد  کرد این گزارش به عنوان یک مدرک قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود و از طرف مراجع قضایی مورد قبول قرار خواهد گرفت. همچنین این متخصص اقدام به تهیه نقشه یو تی ام نیز خواهد کرد و به عنوان تامین دلیل ارائه خواهد داد.

تفسیر عکس هوایی اراضی ملی

تفسیر عکس هوایی اراضی ملی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما