قیمت تفکیک زمین نقشه برداری

قیمت تفکیک زمین نقشه برداری

تفکیک اراضی انجام می شود تا اراضی به قطعاتی مساوی تقسیم شود. تفکیک اراضی در اداره ثبت اسناد پیگیری می شود. و برای اراضی مشاعی و غیر مشاعی تفکیک اراضی انجام می شود.

برای تفکیک ملک باید به کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کرد و کارشناس برای این کار نقشه یو تی ام را از عرصه ملک تهیه خواهد کرد این کار را با استفاده از جی پی اس های دو یاسه فرکانسه انجام میدهد و برداشت مختصات یو تی ام را از گوشه های ملک انجام می دهد. در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود و سپس نقشه یو تی ام تبدیل به نقشه تفکیک می شود. در ادامه طرح تفکیکی بر روی زمین جانمایی می شود و امکان تثبیت حدود قطعات بر روی زمین و اخذ سند تک برگی برای هر قطعه وجود خواهد داشت.

قیمت تفکیک زمین نقشه برداری بر طبق تعرفه حساب می شود. تعرفه خدمات نقشه برداری بر طبق عواملی از جمله مساحت تعیین می شود.

تفکیک زمین

زمانی که یک ملک دارای مالکین با سهم های برابر با نابرابر باشد به جهت معلوم نمودن سهم هر فرد لازم است اراضی به قطعات کوچک تر تقسیم بندی شود. به این عمل تفکیک اراضی می گویند. تفکیک اراضی به جداسازی زمین به قطعات کوچک تر و صادر شدن سند مالکیت برای هر قطعه به صورت مجزا می باشد. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این نقشه را با دقت بالایی تهیه نماید. تفکیک اراضی برای زمین های مشاعی و غیر مشاعی انجام می شود.

افراز اراضی

افراز به معنی جدا نمودن سهم مشاعی شرکا از ملک ملک یا زمین می باشد. در صورتی که شرکا بخواهند سهم خود را از ملک یا زمین معلوم کنند لازم است جداسازی ملک انجام شود. افراز برای اراضی مشاعی انجام می شود و با انجام افراز سهم هر یک از شرکا معلوم می شود.

تفاوت افراز و تفکیک

افراز و تفکیک از نظر حقوقی با هم تفاوت دارند. تفاوت افراز و تفکیک را با یک مثال ساده می توان شرح داد. در صورتی که افراد در یک ملک شریک باشد بعد از اینکه تفکیک انجام شود ملک تجزیه می شود. و هر یک سهم خود را می گیرند اما در صورتی که فردی از یک ملک 20 درصد سهم داشته باشد و فرد دیگر 80 درصد سهیم باشد. در این صورت برای اینکه سهم هر یک از شرکا معلوم گردد و جداسازی شود بایستی افراز انجام شود. در صورتی که مالکین مشاعی بخواهد سهم خود را از ملک مشخص کنند می توانند با توجه به ضوابط و قوانینی در خواست تفکیک کنند.

افراز اراضی به صورت تراضی و اجباری انجام می شود اما تفکیک اراضی به صورت تراضی انجام می گیرد. به امور افراز در مراجع قضایی و اداره ثبت اسناد رسیدگی می شود و تفکیک اراضی در اداره ثبت اسناد رسیدگی می گردد.

افراز و تفکیک مبحثی تخصصی است و بخش اجرایی آن ها توسط متخصصانی همانند کارشناس رسمی دادگستری قابل انجام است. برای افراز و تفکیک لازم است اول نقشه ملک تهیه گردد در حقیقت لازم است نقشه یو تی ام ملک تهیه شود. برای تهیه نقشه یوتی ام از تجهیزات نقشه برداری دقیقی استفاده می شود. در واقع کارشناس بعد از برداشت با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه سپس ترسیم نقشه یو تی ام را انجام خواهد داد. در ادامه طرح تفکیک و افراز بر روی نقشه ترسیم می شود.

تفکیک و افراز اراضی کارشناس رسمی دادگستری

افراز و تفکیک در کنار شباهت های معنایی با هم متفاوت هستند. معنی تفکیک یعنی تجزیه مال غیر منقول همانند خانه و زمین که هم برای املاک مشاعی و هم املاک غیر مشاعی انجام می شود. تفکیک اراضی وقتی انجام می شود که مالک قصد تقسیم اراضی خود را به قطعات کوچک تر را داشته باشد. امور تفکیک اراضی در اداره ثبت اسناد پیگیری می شود.

تفکیک و افراز اراضی تفاوت هایی با هم دارند.

افراز اما مفهوم متفاوتی دارد و به معنی تقسیم مال غیر منقول مشاعی بین شرکا می باشد. که افراز فقط برای املاک مشاعی انجام می شود و با انجام این عملیات سهم شریک از مال مشاعی جدا می شود. افراز اراضی انجام می شود تا در نتیجه سهم مشاعی افراد از ملک مشاعی جداسازی شود. مثلا ممکن است فردی مالک ملکی مشاعی باشد و دو دانگ در ملک سهم داشته باشد. در نتیجه با انجام افراز اراضی سهم فرد از ملک مشاعی معلوم و جداسازی می شود. انجام افراز اراضی یا با رضایت تمام مالکین انجام می شود. یا اینکه با حکم دادگاه با شکایت یکی از شرکا قابل انجام است. افراز در صورتی که با رضایت مالکین انجام شود در نتیجه امور افراز در اداره ثبت اسناد انجام می شود.

انجام عملیات افراز و تفکیک اراضی با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام می شود. برای انجام این عملیات تخصصی ابتدا لازم است نقشه یو تی ام ملک تهیه شود. تا ابعاد و حدود اربعه ملک با دقت بالایی معلوم گردد.

این نقشه با استفاده از تجهیزات دقیقی مانند جی پی اس دو فرکانسه تهیه می گردد. روشی که برای تهیه این نقشه استفاده می شود این است که کارشناس با استفاده از این ابزار گوشه های ملک را برداشت می کند. و سپس نقشه یو تی ام ملک را ترسیم می کند و پس از طراحی طرح تفکیک و افراز بر روی نقشه و جانمایی آن بر روی زمین افراز و تفکیک قابل انجام است.

قیمت تفکیک زمین نقشه برداری بر طبق تعرفع معلوم می شود و به مشخصات ملک بستگی دارد.

تفکیک و افراز اراضی کارشناس رسمی دادگستری

تفکیک و افراز اراضی کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما