محاسبه قیمت کارشناسی ملک

محاسبه قیمت کارشناسی ملک

در صورتی که افراد قصد انجام معامله ملک را داشته باشند. برای اینکه از انجام معامله متضرر نشوند بایستی قیمت واقعی ملک معلوم شود. برای تعیین قیمت حقیقی ملک می بایست ارزیابی ملک انجام شود.

محاسبه قیمت کارشناسی ملک بر طبق تعرفه تعیین می شود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند قیمت دقیق ملک را با توجه به عواملی تعیین کند. ارزیابی ملک همچنین برای اخذ وام و ویزا نیز کاربرد دارد. در واقع برای اخذ وام از بانک و یا ویزای مهاجرت لازم است تمکن مالی فرد معلوم گردد.

کارشناس برای برآورد قیمت ملک عواملی را بررسی خواهد کرد از جمله ابعاد، مساحت، دسترسی ملک، امکانات ملک، نوع مصالح، موقعیت مکانی ملک، تعداد پارکینگ، تعداد انباری و … می باشد.

یکی از مواردی که تاثیر مستقیم بر تعیین قیمت ملک می گذارد ابعاد و مساحت دقیق ملک می باشد برای تعیین این موارد می بایست نقشه یو تی ام ملک تهیه شود در واقع نقشه یو نی ام نقشه ای با دقت بالا و مختصات یو تی ام جهانی می باشد با تهیه این نقشه ابعاد، مساحت و همچنین موقعیت منحصر به فرد ملک حاصل می شود. کارشناس رسمی دادگستری برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد و برداشت زمینی را انجام خواهد داد و در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام را انجام خواهد داد. در ادامه با تهیه این نقشه اطلاعات فنی ملک حاصل می شود. در نتیجه ارزیابی ملک انجام می شود و قیمت ملک تعیین می شود.

ارزیابی ملک

ارزیابی ملک روشی می باشد که ارزش یا قیمت واقعی ملک بر طبق عوامل و شرایط مختلف در یک منطقه مشخص می شود. عوامل متعددی در ارزیابی ملک موثر می باشد از جمله این عوامل نوع مصالح، نوع سند مالکیت، نقشه ملک، متراژ ملک، سن بنا و … می باشد. برای انجام ارزیابی ملک مراجعه به یک کارشناس با تجربه ضروری می باشد. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند ارزیابی ملک را انجام دهد.

ارزیابی ملک برای مهاجرت

مهاجرت به صورت تحصیلی، اشتغال، ثبت، شروع جدید زندگی انجام می شود. برای تکمیل پرونده مهاجرتی و تسهیل اخذ ویزا ارائه گزارش ارزیابی ملک به سفارت لازم و ضروری میباشد. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند ارزیابی ملک را انجام دهد. با مراجعه به این فرد متخصص اصل مدارک به وی ارائه می شود و کارشناس ابتدا بازدید از ملک را انجام می دهد. کارشناس در نتیجه عوامل مختلف را بررسی خواهد کرد در نتیجه گزارش ارزیابی ملک را تهیه خواهد کرد. این گزارش به زبان فارسی است و در ادامه ترجمه می شود.

گزارش ارزیابی ملک برای اخذ ویزا

  • گزارش کارشناسی ارزیابی ملک برای اخذ ویزا باید شامل تمام اموال و دارایی به زبان انگلیسی باشد.
  • بهتر است در گزارش عکس از نمای ساختمان، کروکی ملک در متن گزارش گنجانده شود.
  • از مهم ترین قسمت ها در گزارش ذکر نشانی و مشخصات ملک و تاریخ درخواست از کارشناس می باشد.
  • گزارش ارزیابی توسط کارشناس رسمی دادگستری صادر می شود و باید خطاب به آن باشد.
  • با تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگ مشخصات بیشتری در اسناد مالکیت نگاشته شده است. متقاضی با مراجعه به وبسایت سازمان اسناد می تواند از صحت مالکیت مطلع گردد.
  • در قسمت های نهایی گزارش و با درج اطلاعات ثبتی ملک در گزارش ارزیابی ملک شرح دقیقی از وضعیت ملک در گزارش ثبت می گردد.
  • اگر نقل و انتقالی در سند مالکیت ثبت شده باشد باید آخرین نقل و انتقال با جزییات کامل شماره ثبت، تاریخ و شماره دفترخانه و شهر درج شود. تا در نتیجه معلوم شود متقاضی به چه صورت به موضوع ملک ارتباط دارد.

ارزیابی ملک برای چه اهدافی انجام می شود؟

ارزیابی ملک با توجه به نیاز متقاضی انجام می شود. در واقع برای اهدافی همچون ضمانت، ترهین، وثیقه، مهاجرت و .. ارزیابی ملک انجام می شود. برای انجام ارزیابی ملک بهتر است به کارشناس دارای صلاحیتی مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند ارزیابی ملک را انجام دهد.

معمولا ارزیابی ملک به این صورت انجام می شود که کارشناس به محل ملک مراجعه می کند و بعد از بازدید از ساختمان و اخذ اسناد مالکیت و کارت ملی سپس ارزیابی ملک را انجام می دهد. برای انجام ارزیابی ملک عواملی بررسی می شود. از جمله این عوامل مساحت ملک، امکانات ملک، متریال استفاده شده در بنا، متراژ ملک، تعداد انباری و پارکینگ و .. می باشد.

نحوه ارزیابی ملک کارشناس رسمی دادگستری

ارزیابی ملک برای انجام معامله و یا ارائه به بانک یا اداره مهاجرت لازم می شود. ارزیابی ملک انجام می شود تا قیمت واقعی و عادلانه ملک برآورد شود.

برای انجام ارزیابی ملک لازم است به فردی دارای صلاحیت مراجعه نمود تا نتیجه انجام ارزیابی ملک مورد قبول ادارات قرار بگیرد. برای انجام ارزیبای ملک باید به متخصصی مثل کارشناس رسمی دادگستری مراجعه شود.

عوامل بسیاری روی قیمت گذاری ملک اثر می گذارد مثلا دسترسی به ملک، عمر بنا، موقعیت مکانی ملک، امکانات ملک، دسترسی به امکانات، تعداد واحد های آپارتمان و تعداد پارکینگ ها و انباری و .. از جمله این عوامل است. یکی دیگر از عواملی که بر روی قیمت ملک تاثیر می گذارد مساحت و ابعاد ملک می باشد.

اگر که ملک دارای سند دفترچه ای باشد در نتیجه انجام ارزیابی ملک با تهیه نقشه یو تی ام ممکن می باشد. در حقیقت اسناد قدیمی ملک معایبی دارند و یکی از معایب اسناد قدیمی معلوم نبودن حدود و مساحت ملک می باشد. در واقع این اسناد، اسناد حد و حدودی می باشند. بنابراین لازم است نقشه یو تی ام تهیه شود. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. بعد از ترسیم نقشه یو تی ام در ادامه این نقشه چاپ و مهر امضا شده قابل ارائه به اداره مهاجرت و بانک می باشد. محاسبه قیمت کارشناسی ملک بر طبق تعرفه تعیین می شود. این تعرفه از جانب سازمان نقشه برداری تعیین می گردد.

نحوه ارزیابی ملک کارشناس رسمی دادگستری

نحوه ارزیابی ملک کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما