استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی

استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی

هدف از انجام استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی آگاهی از تمامی اطلاعات و مسائل مربوط به ملک است. انجام این استعلام قبل از انجام معامله ملک ضروری می باشد. در واقع برای انجام خرید ملک برای اینکه بتوان این معامله را بدون ضرر به انجام رساند. لازم است اطلاعاتی از ملک حاصل شود. در واقع لازم است استعلام پلاک ثبتی ملک انجام شود. که در واقع اگر که ملک یا سند ملک مشکلی داشته باشد با انجام این استعلام آشکار می شود. در صورتی که افراد بدون انجام استعلام پلاک ثبی ملک معامله را انجام دهند. در نتیجه ممکن است ملک مشکلی داشته باشد. و خریدار با عدم آگاهی دچار مشکلات حقوقی و هدر رفتن وقت و هزینه خود شود. انجام این استعلام را می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سپرد. در نتیجه گزارش استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک تهیه می شود و به طرفین معامله ارائه می شود. در نهایت انجام معامله با اطمینان بالا ممکن خواهد بود.

پلاک ثبتی چیست؟

سازمان ثبت اسناد و مدارک برای شناسایی املاک محل قرارگیری املاک را ارزیابی خواهد کرد. در نتیجه اراضی را تقسیم بندی خواهد کرد. تقسیم بندی از اسنان شروع می شود و در نتیجه به ترتیب به واحد های کوچک تر بخش، قطعه اصلی، قطعه فرعی تقسیم می شود. به قطعات اصلی و یا همان قطعه مادر پلاک اصلی تعلق می گیرد. و به قطعات فرعی نیز پلاک فرعی تعلق می گیرد. شماره پلاک اصلی و فرعی در سند ملک درج می شود. که شماره پلاک اصلی و فرعی با ممیز از هم جدا می شود. شماره پلاک اصلی در سمت چپ و شماره پلاک فرعی در سمت راست نوشته می شود. به عنوان مثال پلاک 68/1987 عدد 68 شماره پلاک اصلی ملک می باشد. و 1987 شماره فرعی محسوب می شود.

استعلام پلاک ثبتی چیست؟

به جهت سنجش اعتبار ملک مورد معامله لازم است استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک گرفته شود. با انجام این استعلام تمامی اطلاعات و مشکلات احتمالی ملک معلوم می شود. بنابراین قبل از انجام معامله انجام استعلام پلاک ثبتی ملک ضروری می باشد. از جمله دلایل برای انجام این استعلام ایجاد حس اطمینان و امنیت انجام معامله، حصول اطمسنان از مالک بودن فروشنده ملک و .. می باشد. همچنین اگر سند ملک گرو بانک باشد با انجام این استعلام معلوم می شود. با انجام این استعلام سابقه ثبتی ملک با دقتی بالا معلوم می شود. انجام استعلام پلاک ثبتی ملک را می توان به فرد متخصص و با تجربه ای همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سپرد. این متخصص با دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی و با تجربه خود می تواند. به تمامی اطلاعات ملک دست یابد.

پیگیری وضعیت ثبتی ملک

به طور کلی از آنجایی که ارزشمند ترین دارایی هر فرد ملک می باشد. بنابراین برای انجام معامله ملک لازم است همه جوانب را در نظر گرفت. و انجام این معامله را به صورت اصولی و امن انجام داد. در واقع برخی از افراد در کشور ما در صدد کلاهبرداری می باشند. برای مثال افرادی با سند های تقلبی کلاهبرداری هایی انجام می دهند. سازمان ثبت اسناد و مدارک به جهت کاهش کلاهبرداری ها امکان پیگیری اصالت سند مالکیت را برای افراد ممکن نموده است. در واقع قبل ار انجام معامله ملک لازم است استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک انجام شود. برای انجام این استعلام مراجعه به اداره ثبت اسناد ضروری خواهد بود همچنین با مراجعه به سامانه inquirystatus.ssaa.ir در نتیجه می توان اصالت ملک و سند مالکیت را بررسی نمود. در حال حاضر تمامی اطلاعات املاک کشور در این سایت وجود دارد.

در نتیجه قبل از انجام معامله این امکان وجود دارد که از وضعیت سند و اعتبار سند مطلع شد. و در صورت معتبر بودن سند ملک امکان انجام معامله با اطمینان بالا وجود خواهد داشت.

اهمیت استعلام پلاک ثبتی ملک

با توجه به گسترش معاملات ملکی و اتفاقات ناگوار در جریان خرید ملک در نتیجه بهتر است برای انجام معامله ای مطمئن تمامی اطلاعات ملک معلوم شود. در واقع ممکن است ملک مشکلاتی داشته باشد و با انجام ابن معامله معلوم می شود. مزایای انجام این استعلام شامل:

  • انجام معامله با امنیت بالا
  • مشخص شدن مالک رسمی ملک
  • بدست آمدن اطلاعات کامل از شرایط ثبتی ملک
  • می توان مطلع شد که ملک مالک مشاعی دارد.
  • در صورتی که سند رهن بانک باشد معلوم می شود
  • در صورتی که ملک ممنوع المعامله باشد نیز معلوم می شود.
  • انجام معامله ملک با آسودگی خاطر

بررسی وضعیت ثبتی کارشناس رسمی دادگستری

بررسی وضعیت پلاک ثبتی با استفاده از شماره پلاک ثبتی مندرج در سند ملک انجام می شود. برای انجام معامله بایستی از تمام اطلاعات ملک باخبر بود. زیرا ممکن است ملک مشکلاتی داشته باشد. در نتیجه با انجام معامله خریدار گرفتار مشکلات ملکی شود. برای مثال ملک در واقع ملی شناخته شده باشد. که در این صورت پس از خرید ملک مالک ضرر خواهد کرد یا اینکه ملک در جای دقیق خود قرار نگرفته باشد. و به حدود اطراف تجاوز کرده باشد که در این صورت نیز خریدار دچار مشکلات حقوقی و هدر رفتن وقت و هزینه خود می شود.

بنابراین از همان ابتدای کار وارد معامله ای که بدون اطلاعات کامل ملک است وارد نشوید. و شرط انجام معامله را استعلام پلاک ثبتی قرار دهید.

و برای انجام استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی به متخصصی مانند کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کنید. که در صورت مراجعه به فرد غیر متخصص این عمل نتیجه عکس می دهد. کارشناس رسمی دادگستری از آنجایی که به اطلاعات ثبتی منطقه دسترسی کامل دارد، اطلاعات ثبتی ملک را استخراج خواهد کرد. و سپس بررسی خواهد کرد. و در نهایت یک گزارش از این کار تهیه کرده و در حضور دو طرف معامله اعلام خواهد کرد.

همچنین توصیه می شود که تا جایی که ممکن است اگر قصد انجام معامله ای را دارید این معامله را با سند تک برگ ملک انجام دهید زیرا در این صورت ابعاد و مساحت دقیق ملک معلوم است و با اطمینان بالاتری این معامله انجام می شود.

بررسی وضعیت ثبتی کارشناس رسمی دادگستری

بررسی وضعیت ثبتی کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما