هزینه تفسیر عکس هوایی

هزینه تفسیر عکس هوایی

تفسیر و بررسی عکس هوایی کاربرد های زیادی در امور مختلف دارد. در واقع از تفسیر عکس هوایی به جهت جانمایی ملک، تشخیص موات یا غیر موات بودن اراضی، برای اثبات وجود بنا و عدم وجود بنا و .. استفاده می شود. یکی از مهم ترین کاربرد های تفسیر عکس هوایی تهیه تامین دلیل برای حل اختلافات ملکی می باشد.

در واقع ممکن است فردی به دلیل مشخص نبودن حدود و مرز های ملک خود با ملک مجاور به اختلافاتی بخورد این اختلافات در نهایت به مراجع قضایی کشیده می شود. در این صورت برای حل اختلافات ملکی باید مدارکی برای مرجع قضایی به عنوان تامین دلیل فراهم شود. بری انجام تفسیر عکس هوایی به جهت تهیه تامین دلیل مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری خواهد بود. هزینه تفسیر عکس هوایی هر ساله مشخص می شود. و برآورد

هزینه تفسیر عکس هوایی به عواملی بستگی دارد.

تفسیر عکس هوایی

تفسیر و بررسی عکس هوایی از 150 سال قبل تا به امروزه برای تعیین حدود اراضی،حل اختلافات ملکی، تهیه نقشه ، بررسی وجود بنا، مقاصد نظامی و .. کاربرد دارد.

تفسیر و بررسی عکس هوایی به معنی ارزیابی و تحلیل عکس هوایی زمین می باشد.  به عبارت دیگر تشخیص و تعیین حدود پدیده ها و عوارض مختلف از روی عکس هوایی به کمک شیوه ها و روش های مختلف، تفسیر عکس هوایی می باشد.

در واقع عکس هوایی توسط سازمان جغرافیایی و سازمان نقشه برداری اخذ می شود. تا در نتیجه با تفسیر و بررسی آن بتوان به اطلاعاتی از ملک دست یافت.

به جهت انجام تفسی عکس هوایی از تجهیزاتی همچون استریوسکوپ استفاده می شود. تا با روش برجسته بینی اطلاعات با دقت بالا از عکس هوایی استخراج گردد. بیشترین و مهم ترین کاربرد عکس هوایی تهیه تامین دلیل برای حل اختلافات ملکی می باشد.

چگونگی تهیه عکس هوایی

سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی در کشور ما وظیفه عکسبرداری از کل کشور را در سال های مختلف بر عهده دارند. در واقع از سال 1330 عکس برداری از کل کشور آغاز شده است و تا به امروزه ادامه داشته است. برای انجام عکس برداری از تمامی مناطق کشور از دوربین های عکسبرداری و هواپیما و پهباد های مخصوص استفاده می شود.

عکس هوایی معمولا به صورت سیاه سفید می باشند. و امروزه با تفسیر و بررسی آن ها اطلاعاتی حاصل می شود و به کمک آن حل اختلافات ملکی ممکن می باشد.

برای تهیه عکس هوایی به آرشیو عکس هوایی سازمان جغرافیایی و نقشه برداری مراجعه می شود. و عکس هوایی خریداری می شود.

نحوه تفسیر و بررسی عکس هوایی

تفسیر عکس هوایی برای انجام امور مختلف کاربرد دارد. و یکی از کاربرد های تفسیر عکس هوایی تهیه تامین دلیل می باشد.

برای مثال ممکن است اراضی اشخاص ملی اعلام گردد. و مالکین اراضی به این رای معترض باشند در نتیجه لازم است تفسیر عکس هوایی به جهت بررسی سابقه احیا در اراضی انجام شود. در صورتی که معلوم گردد سابقه احیا در اراضی وجود دارد مشخص می شود اراضی ملی نمی باشد.

برای انجام تفسیر و بررسی عکس هوایی می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه بردرای یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص به جهت انجام تفسیر عکس هوایی از استریوسکوپ استفاده خواهد کرد و با روش برجسته بینی تفسیر عکس هوایی را انجام خواهد داد.

در نتیجه بررسی سابقه احیا در اراضی انجام می شود. و در ادامه با اثبات وجود سابقه احیا در اراضی گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه می شود. و مهر و امضا شده قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود.

هزینه تفسیر عکس هوایی

هزینه تفسیر عکس هوایی به چه عواملی بستگی دارد؟

  • سال عکسبرداری

در واقع هزینه ثابت تفسیر عکس هوایی ثابت است. اما این هزینه با توجه به عواملی تغییر می کند و یکی از این عوامل سال عکسبرداری است. در واقع هر چه عکس هوایی قدیمی تر باشد تفسیر و بررسی آن به دلیل نا مشخص بودن عوارض بیشتر است.

  • مساحت محدوده عکسبرداری

هر چه مساحت محدوده مورد بررسی بیشتر باشد تفسیر عکس هوایی به زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت.

کاربرد تفسیر و بررسی عکس هوایی

تفسیر و بررسی عکس هوایی کاربرد های بسیاری در امور مختلف دارد. در این جا به چند مورد از مهم ترین کاربرد های تفسیر عکس هوایی اشاره می کنیم.

  • اثبات سابقه احیا در اراضی ملی اعلام شده

به طور کلی ممکن است دولت برخی از اراضی را ملی اعلام نماید. در واقع معمولا اراضی که مورد استفاده قرار نمی گیرد ملی اعلام می گردد. اراضی ملی به زمینی گفته می شود که سابقه احیا در آن وجود ندارد و زمین شکل طبیعی خود را حفظ نموده است. مالکینی که اراضیشان ملی اعلام شده است می توانند به این رای معترض باشند. برای اعتراض به ملی اعلام شدن اراضی لازم است سابقه احیا در اراضی بررسی شود و مشخص گردد.

برای بررسی سابقه احیا در اراضی لازم است تفسیر عکس هوایی انجام شود. کارشناس برای انجام تفسیر عکس هوایی از استریوسکوپ استفاده خواهد کرد. و با روش برجسته بینی تفسیر عکس هوایی انجام می شود.

کارشناس بعد از بررسی سابقه احیا در اراضی و تشخیص آن یک گزارش از تفسیر عکس هوایی تهیه خواهد کرد. این گزارش مهر و امضا شده قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود. و در نتیجه اختلافات ملکی قابل حل خواهد بود.

  • حل اختلافات جانمایی ملک

به طور کلی ممکن است حدود اربعه ملک بر روی زمین نا معلوم شود و مرز ها و حدود اراضی مجاور هم نا معلوم گردد. همین امر سبب به وجود آمدن اختلافاتی می شود.

در واقع با نامعلوم شدن دیوارکشی بین املاک مرز ها بر روی زمین به هم ریخته خواهند شد. در نتیجه لازم است تامین دلیلی با انجام جانمایی ملک تهیه شود.

برای انجام جانمایی ملک لازم است تفسیر عکس هوایی انجام شود. و در نتیجه دیوارکشی اراضی بررسی شود.

کارشناس تفسیر و بررسی عکس هوایی را انجام خواهد داد. و بعد از تشخیص دیوارکشی قدیمی ملک در ادامه جانمایی عکس هوایی بر روی زمین انجام می شود. سپس نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود و در ادامه گزارش تفسیر عکس هوایی تهیه می شود. و قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود.

کاربرد تفسیر و بررسی عکس هوایی

کاربرد تفسیر و بررسی عکس هوایی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

امتیاز نداده اید؟! اولین نفر باشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما